Marsrover doet interessante ontdekkingen op Mars

woensdag, 17 december 2014 om 8:29
De Amerikaanse Marsrover Curiosity heeft een enorme piek in de uitstoot van methaangas gedetecteerd en organische moleculen gevonden in de krater Gale. Verder onderzoek moet uitwijzen of het om levende organismen gaat of dat de moleculen door chemische processen zijn ontstaan. Al eerder werd op de rode planeet methaan gevonden, maar steeds in hele lage hoeveelheden. Eind vorig jaar en begin dit jaar werden pieken gemeten die tien keer zo hoog waren als eerdere metingen. Volgens Inge Loes ten Kate, co-auteur van het artikel, dat in Science is verschenen, is het allerminst zeker dat het om levende organismen gaat: "Methaan-producerende bacteriën zijn aan de ene kant niet uit te sluiten. Aan de andere kant hebben we daar echt nul bewijs voor, dus het is voorlopig de minst logische verklaring." Het organische materiaal kan heel goed via micrometeorieten op Mars terecht zijn gekomen. Ten Kate: ''Een andere bron kan zijn dat er onder het oppervlak bevroren methaan is opgeslagen dat is verdampt. En er zijn nog andere geologische processen mogelijk. Waarschijnlijk gaat het om een combinatie van meerdere dingen."
Bron(nen): NOS