5 planeten ontdekt die bijna even oud zijn als het heelal

woensdag, 28 januari 2015 om 9:40
Het regent ontdekkingen nu de ruimtetelescopen steeds beter worden. De nieuwste ontdekking door de Kepler-ruimtetelescoop van de NASA draait om 5 Aarde-achtige planeten rond de ster Kepler 444, een oranje dwerg die 25% kleiner is dan de zon en die 117 lichtjaar van ons vandaan staat. Kepler 444 zou 11.5 miljard jaar geleden zijn ontstaan, net als de planeten er rondom. De wetenschappers kwamen erachter hoe oud Kepler 444 is door de natuurlijke trillingen te meten. Kepler 444 is koeler dan onze zon maar omdat de 5 relatief kleine, rotsachtige planeten zo dichtbij staan, is het daar juist ontzettend heet. Leven zoals wij ons dat kunnen voorstellen is op de planeten onmogelijk. Van de planeten zijn er 3 zo groot als Mars, een andere planeet is zo klein als Mercurius. Door de vondst kan men concluderen dat toen het heelal ontstond, wat 13,8 miljard jaar geleden zou zijn, er ook al Aarde-achtige planeten geboren werden en dat er al leven in het heelal kan zijn ontstaan, miljarden jaren voordat de zon en de Aarde ontstonden. Mogelijk biedt de nieuwe ontdekking dan ook meer kennis over leven in het universum. Onderzoeker Tiago Campante van de universiteit van Birmingham: "Het feit dat er planeten bestaan die twee keer zo oud zijn als de aarde, maakt het waarschijnlijker dat er al heel lang geleden leven is ontstaan in het heelal."
Voor wie een indruk wil krijgen is hier een animatie te zien.
Bron(nen): De Morgen Nu