Er wordt minder geklaagd dan je denkt: mensen praten vooral over positieve dingen

dinsdag, 10 februari 2015 om 14:26
Het weer, de file of dat er nu al paaseieren in de winkel liggen. Genoeg om over te klagen. Toch is er nog meer om vrolijk over te zijn, blijkt uit onderzoek. Mensen spreken over het algemeen namelijk meer over positieve zaken dan over negatieve. De zogenoemde Pollyanna-hypothese bestaat al sinds 1969. Toen suggereerden onderzoekers voor het eerst dat de mens van nature optimistisch is en zich dientengevolge vaker uit in positieve bewoordingen dan in negatieve. Deze stelling kon nu met de hulp van big data worden onderzocht in 10 talen overal ter wereld, te weten Engels, Spaans, Frans, Duits, Braziliaans (Portugees), Koreaans, Chinees, Russisch, Indonesisch en Arabisch. Wetenschappers van onder andere de universiteit van Vermont verzamelden miljarden woorden uit 24 verschillende soorten bronnen. Het gaat onder meer om teksten van Twitter, ondertitels van films, krantenartikelen, literatuur, songteksten en websites. Daaruit concludeerden de onderzoekers dat in alle menselijke taal positieve woorden overheersen. 'In elke bron die we onderzochten gebruikten mensen meer positieve dan negatieve woorden,' vertelt wiskundige Peter Dodds. Spaanstalige websites gebruikten de meeste positieve bewoordingen, Chinese boeken de minste. Maar overal en in alle bronnen werd er boven gemiddeld positief geschreven en gesproken.
Bron(nen): Science Daily