Belgische wetenschappers zijn nieuwe kankerbehandeling op het spoor

donderdag, 02 april 2015 om 13:20
Door de verbranding van vetzuren door kankercellen te verhinderen zou de groei van tumoren kunnen worden voorkomen. Dat ontdekten wetenschappers van de KU Leuven en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie. Het onderzoek wordt gepubliceerd in Nature. Om te kunnen groeien, hebben kankercellen voedingsstoffen nodig, die via het bloed worden aangevoerd. Kankercellen produceren daarom eiwitten die de vorming van bloedvaten stimuleren. Zogenaamde anti-angiogene therapieën proberen dat te voorkomen. Deze therapieën pakken tot nu toe vooral de eiwitten aan, maar zijn niet optimaal, omdat de kankercel nog steeds een uitweg kan vinden. Dat is niet zo als de afbraak van vetzuren wordt bestreden. 'Door de verbranding van vetzuren in de zogenaamde endotheelcellen te blokkeren, worden die cellen uitgehongerd en wordt hun deling en dus de vorming van nieuwe bloedvaten verhinderd,' stellen de onderzoekers. Onderzoek bij muizen toonde ook aan dat het werkt. 'Dit is een indicatie dat het blokkeren van de afbraak van vetzuren een mogelijke behandeling zou kunnen zijn in de strijd tegen kanker, maar ook tegen oogziekten die tot blindheid leiden, en andere ziekten waarbij bloedvatvorming een rol speelt,' zo staat in het persbericht.
Bron(nen): Knack