Europeanen kregen pas 8000 jaar geleden een blanke huid

dinsdag, 07 april 2015 om 17:30
europese blanke huid kind
Europeanen hadden niet altijd een lichte huid. In feite zijn Kaukasiërs een relatief nieuwe ontwikkeling op het continent. Zo'n 8500 jaar geleden hadden de oude bewoners van Spanje, Luxemburg en Hongarije nog een donkere huid. Uit een nieuwe studie waarvan de resultaten gepubliceerd werden in , is gebleken dat Kaukasiërs het product zijn van 'een lappendeken van de evolutie op verschillende plaatsen' in heel Europa. Wetenschappers hebben drie genen ontdekt die een lichte huid produceren - die samen een rol hebben gespeeld in het lichter worden van de Europese huidskleur in de afgelopen 8000 jaar. Sinds onderzoekers vorig jaar begonnen met het sequensen van het genoom van de oude populatie hebben ze ontdekt dat de Europeanen vandaag de dag het product zijn van jagers-verzamelaars en boeren van ten minste drie oude populaties die zich met elkaar hebben vermengd tijdens hun migratie naar het continent gedurende de afgelopen 8000 jaar. Door het vergelijken van de belangrijkste onderdelen van het DNA in het hele genoom van 83 oude mensen uit Europese archeologische sites met recente uit het 1000 Genomes Project, hebben Iain Mathieson van het bevolkingslab van Harvard University en geneticus David Reich de genen ontdekt, die in verband worden gebracht met de pigmentatie van de huid die het natuurlijke selectieproces in heel Europa hebben overleefd. Toen de moderne mensen voor het eerst vanuit Afrika naar het Europese continent reisden ongeveer 40.000 jaar geleden hadden zij een donkere huid, hetgeen nog steeds te zien was in Spanje, Luxemburg en Hongarije zo'n 8.500 jaar geleden. Deze mensen misten twee genen - SLC24A5 en SLC45A2 - die leiden tot de depigmentatie en het lichter worden van de huid. Maar in het verre noorden, werden oude lichamen in Zweden van 7700 jaar geleden gevonden die deze beide genen hadden, en een derde gen dat blauwe ogen veroorzaakt, wat betekent dat ze een bleke huid en blauwe ogen hadden. Zodra de eerste boeren uit het nabije Oosten in Europa aankwamen, die dragers waren van beide genen voor een lichte huid, begonnen ze zich voort te planten met 'inheemse jagers-verzamelaars'. Een van de depigmentatiegenen werd prominent in heel Europa tot op het punt waar de centrale en zuidelijke Europeanen ook een lichtere huid ontwikkelden.
Bron(nen): The Independent