Voor het eerst gefilmd: zo ontstaat een planeet

donderdag, 19 november 2015 om 14:45
Voor het eerst zijn er beelden van de totstandkoming van een planeet. De ontdekking moet inzicht bieden in hoe gigantische planeten zich in hun beginjaren ontwikkelen. Amerikaanse en Australische wetenschappers bestudeerden met een telescoop in Arizona een ster die 450 lichtjaar bij de aarde vandaan staat. De ster, die LkCa15 heet, lijkt op de zon, maar is nog maar 2 miljoen jaar oud. In tegenstelling tot de zon, die 4,6 miljard jaar oud is, wordt LkCa15 nog omringd door een cirkel van gas en stof, de ruwe materialen waaruit planeten zijn opgebouwd. Binnen in de ring is een enorm gat dat 50 keer groter is dan de afstand van de aarde tot de zon. Eerder vermoedden wetenschappers al dat dit een reusachtige planeet moest zijn, die om de ster cirkelde. Dat wordt met de nieuwe beelden bevestigd. Er zijn daarnaast nog een of twee zusterplaneten gevonden. De wetenschappers ontdekten bovendien voor het eerst de chemische sporen van extreem verhit waterstofgas dat van de ring van stof naar de planeet stroomt. Het is het bewijs dat de planeet zich nog steeds aan het vormen is, zegt Stephanie Sallum, onderzoeksleider van de universiteit van Arizona.
Bron(nen): The Telegraph