Bewoonbaar stelsel van vier aardes ontdekt

dinsdag, 19 juli 2016 om 8:47
Sterrenkundigen hebben vier aardachtige planeten ontdekt, die draaien rond de rode dwergster K2-72. Deze ster geeft weliswaar veel minder licht en warmte dan onze zon, maar omdat de vier planeten zo dichtbij staan, is het er warm genoeg voor vloeibaar water en dus is er heel misschien leven mogelijk. De ontdekking maakt deel uit van de vondst van ruim honderd nieuwe exoplaneten. Dat zijn planeten bij andere sterren dan de zon. Er zijn ook enkele stelsels gevonden met twee aardachtige planeten rond dezelfde ster, meestal gaat het om dwergsterren. "Leven komt misschien veel vaker voor op planeten in een baan rond een koele rode dwergster dan op planeten bij sterren zoals de zon," aldus onderzoeksleider Ian Crossfield van de Universiteit van Arizona. Exoplaneten verraden hun bestaan wanneer ze voor hun moederster langs bewegen en daarbij een klein beetje licht onderscheppen. De nieuwe planeten zijn ontdekt door de Amerikaanse ruimtetelescoop Kepler. Tijdens de zogeheten K2-missie zijn inmiddels vijf gebiedjes aan de sterrenhemel langdurig bestudeerd. De resultaten zijn beschreven in The Astrophysical Journal.
Bron(nen): De Morgen