Verloren continent ontdekt onder Indische Oceaan

donderdag, 02 februari 2017 om 12:45
Wetenschappers hebben op de bodem van de Indische Oceaan een verloren continent ontdekt, dat ooit tussen India en Madagascar moet hebben gelegen. Ze schrijven erover in Nature Communications.
Eerder al werden sterkere zwaartekrachtvelden gevonden bij onder meer Mauritius, die duiden op een dikkere aardkorst. Onderzoeker Lewis Ashwal van de universiteit van Witwatersrand in Zuid-Afrika vermoedde in 2013 al dat het vulkanische eiland mogelijk op een deel van een oud, gezonken continent rust.
Hoewel Mauritius maar 8 miljoen jaar oud is, vond zijn team op het eiland mineraalafzettingen van wel 3 miljard jaar oud. Ze concluderen dat er zo'n 85 miljoen jaar geleden een klein continent was ter grootte van Madagascar dat tussen India en Madagascar lag, die in die tijd veel dichter bij elkaar lagen. Later verwijderden de landen zich van elkaar, en begon het onbekende continent uit te rekken en af te brokkelen.
De onderzoekers noemen het verloren werelddeel Mauritia. Er is bewijs dat ook andere vulkanische eilanden in de Indische Oceaan, waaronder de Cargados Carajos, de Laccadiven en de Chagosarchipel, op delen van Mauritia liggen.
Bron(nen): De Morgen