Nooit eerder ontdekt: dwergplaneet Ceres heeft alle ingrediënten voor het ontstaan van leven

vrijdag, 17 februari 2017 om 8:39
Er is water, er zijn zouten en ook ammoniakrijke mineralen, op de dwergplaneet Ceres zijn alle ingrediënten voor leven aanwezig. Deze combinatie is nog nooit eerder op een planetoïde aangetroffen, schrijven onderzoekers in Science. Planetoïden zijn kosmische rotsblokken die overbleven na het samenklonteren van planeten. Ceres is de grootste van de planetoïdengordel. De Amerikaanse ruimtesonde Dawn heeft vanaf voorjaar 2015 de dwergplaneet bestudeerd. Meest opvallend is de grote hoeveelheid water, deels in de vorm van ijs maar zeker ook vloeibaar, in de vorm van een ondergrondse oceaan. Met een infraroodspectrograaf heeft Dawn nu daarnaast nog organische verbindingen gevonden. Volgens de onderzoekers gaat het waarschijnlijk om ketenvormige koolwaterstoffen, die vermoedelijk op Ceres zelf zijn ontstaan. Volgens de Leidse astrochemicus Harold Linnartz is het echter nog een hele stap van koolwaterstoffen naar eencellige organismen zegt hij in . Wat hem betreft is het commentaar in Science dan ook wat al te enthousiast. Daarin staat dat er mogelijk primitief leven kan zijn ontstaan op Ceres. Of dat wel of niet zo is, dat is nog even afwachten.
Bron(nen): De Volkskrant