5 eenvoudige manieren om meer pijn te kunnen verdragen  

Wacht je een nare wortelkanaalbehandeling bij de tandarts of ben je net hard door je enkel gegaan? Dan kun je er op deze vijf manieren voor zorgen dat het minder pijn doet.
 
Beweeg
Bewegen, het liefst op muziek verhoogt je endorfineniveau en daarmee je pijngrens, zeggen onderzoekers van Oxford. Doe je dat ook nog met anderen dan zorgt het gevoel van verbondenheid voor een nog grotere aanmaak van endorfines waardoor je nog meer pijn kunt verdragen.


Drink koffie
Ben je van plan flink te gaan sporten, drink dan eerst een paar koppen koffie. Het vermindert de spierpijn, zo ontdekten onderzoekers van de universiteit van Illinois. Ze denken dat cafeïne de receptoren blokkeert die betrokken zijn bij het doorgeven van pijnsignalen van de spieren.
 
Ga vloeken
Heb je pijn, houd je dan niet in, maar schreeuw het uit. Een goede krachtterm vermindert de pijn. Psychologen denken dat vloeken een vecht-of-vluchtreactie bij mensen oproept. Die verhoogt de hartslag en roept agressie op, maar de reactie verhoogt ook de pijngrens.
 
Denk aan leuke dingen
Onderzoekers van de Philipps-Universität Marburg gaven proefpersonen een steeds warmere prikkel op de onderarm. Een deel van hen moest de pijngedachten loslaten en zien als wolkjes die voorbij dreven, een ander deel moest tegen zichzelf zeggen dat de pijn niet schadelijk was voor hun huid, een derde groep kreeg de opdracht om aan een fijne gebeurtenis terug te denken. De laatste groep kon niet alleen meer pijn verdragen, maar gaf hun pijn ook een lagere score.
 
Kijk naar drama
Het maakt niet uit waar je naar kijkt als de beelden je maar emotioneren bleek uit een experiment van de universiteit van Oxford. Daarbij gold: hoe emotioneler de kijkers werden, hoe meer pijn ze konden weerstaan. Dat komt volgens de onderzoekers doordat samen naar iets emotioneels kijken het gevoel van verbondenheid verhoogt, wat de aanmaak van endorfine stimuleert en zo de pijn onderdrukt.
 

Bron(nen):   Quest Psychologie