Grootste dinosaurus ooit ontdekt: "Tyrannosaurus Rex lijkt een dwerg"

woensdag, 09 augustus 2017 om 13:58
In het zuiden van Argentinië zijn fossielen gevonden van gigantische dinosaurussen. Vergeleken met deze dieren lijkt de Tyrannosaurus Rex een ukkie. De enorme dino's wegen met 69.000 kilo net zoveel als een ruimteschip. Opvallend genoeg eten ze alleen planten. De fossielen werden al in 2012 gevonden. Een van de dieren was de grootste van een groep titanosaurussen. Hij was gemiddeld 37 meter lang en had een schouderhoogte van 6 meter. "Er was een klein deel van de familie die bizar groot werd," zegt Diego Pol van het Argentijnse Egidio Feruglio paleontologiemuseum. Hij is mede-auteur van de studie die in het verscheen. De wetenschappers noemen de dinosaurus 'Patagotitan Mayorum' naar de regio waar het dier is gevonden. Ze bestudeerden zes fossielen van de soort en schatten dat de dieren ongeveer honderd miljoen jaar geleden leefden. Ze werden gekenmerkt door extreem lange nekken. De legendarische Tyrannosaurus Rex en andere vleeseters "lijken dwergen als je ze vergelijkt met een van deze reusachtige titanosaurussen," zegt Pol. "Het is alsof je een olifant naast een leeuw zet." De grote vraag is hoe de dinosaurussen zo groot konden worden. Dat zijn de wetenschappers nog aan het onderzoeken, maar waarschijnlijk heeft het te maken met een explosie van bloeiende planten in die tijd. Samen met een groot bos was het een soort all-you-can-eat-buffet voor de dieren dus bleven ze maar groeien.
Bron(nen): The Independent