Nieuwe studie: Ons Melkwegstelsel eerder uitzondering dan regel

vrijdag, 22 september 2017 om 8:32
Tot nu toe werd altijd gedacht dat onze Melkweg er een was van velen. Maar uit een nieuwe studie blijkt dat ons sterrenstelsel mogelijk een uitzondering is. Dat heeft grote gevolgen voor alles wat we weten over het heelal. Nieuwe data van de Satellites Around Galactic Analogs (SAGA) Survey tonen aan dat de satellietstelsels die rond onze Melkweg draaien veel minder actief zijn dan die van andere sterrenstelsels. Ze zijn minder helder en produceren minder sterren. SAGA bekeek slechts acht andere sterrenstelsels. Als uit verder onderzoek blijkt dat dit voor nog meer gevallen geldt dan lijkt het erop dat onze Melkweg de uitzondering is in plaats van de regel, zoals werd gedacht. Dat kan dan grote gevolgen hebben voor ons begrip van andere sterrenstelsels. "Dat geeft een ander perspectief", aldus Marla Geha, de auteur van de studie, die gepubliceerd werd in het vaktijdschrift Astrophysical Journal. "Er komen elk jaar honderden studies uit over kosmologie, het vormen van sterren en donkere materie. En die gebruiken ons eigen sterrenstelsel als referentie. Maar het zou dus wel eens kunnen dat onze Melkweg eerder een uitzondering is. En dan gaan die redeneringen niet zomaar op, natuurlijk."
Bron(nen): HLN