Ontdekte planeet zo groot dat het misschien geen planeet is

vrijdag, 10 november 2017 om 9:36
Wetenschappers hebben een planeet ontdekt die zo groot is dat ze twijfelen of het wel een planeet is. Spitzer Space Telescoop van NASA heeft een planeet gevonden, die OGLE-2016-BLG-1190Lb, is gedoopt. Hij is dertien keer zo groot als Jupiter en Jupiter is al elf keer zo groot als de Aarde. Wetenschappers aan verschillende universiteiten hebben gereageerd op het nieuws. Ze zeggen dat het de vraag doet rijzen of zulke objecten wel echt planeten zijn of eerder bruine dwergen. Planeten worden als hemellichamen die zelf in een baan om een ster bewegen en zelf geen ster of maan van een planeet zijn, die voldoende zwaartekracht hebben om de krachten van een vast lichaam te overwinnen en de omgeving van hun banen hebben "schoongeveegd" van andere objecten. Bruine dwergen zijn de hemellichamen die gasvormig zijn en wat massa betreft tussen een gasreus en een ster inzitten. De nieuwe planeet zit net op het randje. Hij staat op 22.000 lichtjaren van de Aarde. Verdere observatie moet meer licht werpen op wat de planeet nu precies is. Op 9 januari 1992 werden de eerste twee exoplaneten, planeten buiten ons zonnestelsel die om een ster draaien, ontdekt. Sindsdien heeft NASA het bestaan van 3.550 exoplaneten bevestigd.
Bron(nen): The Independent