Planeten ontdekt met 250 keer zoveel water als de aarde

dinsdag, 06 februari 2018 om 10:36
Begin vorig jaar ontdekten astronomen zeven planeten bij de ster Trappist-1. Nu zijn ze er achter gekomen dat deze exoplaneten meer water bevatten dan onze eigen aarde. Mogelijk wel honderden keren zoveel. De wetenschappers weten inmiddels ook hoe groot en hoe zwaar de planeten zijn. De meesten hebben een veel lagere dichtheid dan de aarde, waaruit je mag concluderen dat er veel water moet zijn. De onderzoekers schrijven in Astronomy & Astrophysics dat ze vermoedelijk tot wel 250 keer zoveel water bevatten als onze eigen planeet, maar of dat water ook aan de oppervlakte stroomt, is niet gezegd. Vermoedelijk hebben de buitenste planeten enkel een keiharde ijskorst en hebben de binnenste planeten een atmosfeer vol stoom. Planeet e, de middelste van de zeven, lijkt het meest op de aarde, al is de dichtheid hoger. Dat wijst op een kern van nikkel en ijzer en een mantel van gesteente. Maar volgens de wetenschappers is ook daar vrijwel zeker water. Nu is de vraag hoe het ervoor staat met de dampkring. Daarover verscheen in Nature Astronomy een teleurstellend artikel. Uit metingen van ruimtetelescoop Hubble bleek dat planeten d, e en f in ieder geval geen dikke waterstofdampkring hebben zoals de planeten Uranus en Neptunus. "Dat zou slecht nieuws zijn voor eventueel leven, vanwege het enorme broeikaseffect", zegt Ignas Snellen van de Leidse Sterrewacht in de Volkskrant. Maar mogelijk is er wel een 'secundaire' atmosfeer net als op aarde. "Dat is niet met de Hubble waar te nemen, maar vanaf 2019 hopelijk wel met de James Webb Space Telescope," zegt hij.
Bron(nen): De Volkskrant