"Er zijn honderden waterwerelden in het heelal waar mogelijk leven is"

zaterdag, 18 augustus 2018 om 11:47
Er zouden zich in het heelal talloze waterwerelden bevinden waar mogelijk leven is. De planeten zijn bedekt met gigantische oceanen. Daarover schrijven onderzoekers van Harvard in een nieuwe studie. Water is een hoofdbestanddeel van veel exoplaneten, die twee tot vier keer groter zijn dan onze aarde. Tot nu toe zijn er zo'n 4.000 van zulke planeten buiten ons zonnestelsel ontdekt. Volgens de onderzoekers van Harvard zouden 35 procent daarvan waterwerelden zijn. Deze planeten bestaan voor tot wel 50 procent uit water. Dat is veel meer dan de aarde, die maar 0,02 procent water bevat. “Het was een enorme verrassing om te beseffen dat er zoveel waterwerelden zijn”, zegt hoofdonderzoeker dr. Li Zeng van de universiteit van Harvard. “Het is water, maar niet zoals we het hier gewoonlijk aantreffen op aarde. Hun oppervlaktetemperatuur bedraagt naar schatting 200 tot 500 graden Celsius”. Hij vervolgt: “Hun oppervlak is mogelijk gehuld in een atmosfeer die voornamelijk uit waterdamp bestaat, met een vloeibare waterlaag eronder. Dieper zal het water naar verwachting zijn getransformeerd tot erg compact ijs.”
"Men moet beseffen dat, hoewel water hier op aarde en andere planeten in ons zonnestelsel kostbaar en zeldzamer lijkt, het in feite een van de meest voorkomende stoffen in ons heelal is”, stelt Li Zeng.
“Leven kan een universeel fenomeen zijn”, stelt de wetenschapper. “Waar en wanneer de omstandigheden juist zijn, zal leven ontstaan en zich ontwikkelen. Het is een natuurlijk gevolg van energie en de informatiestroom in ons universum.”
Bron(nen): HLN