Albert Heijn slaat terug met nieuwe reclame, met juichcape

Albert Heijn heeft een nieuwe EK-commercial gelanceerd. De reclame lijkt een reactie met een knipoog op de commotie die eerder deze week ontstond rond de commercial van concurrent Jumbo. Voetbalbond KNVB probeerde tevergeefs om de EK-reclame van supermarktketen Jumbo met de Snollebollekes en de populaire 'juichcape' van de televisie te krijgen of in ieder geval te laten aanpassen. Volgens de bond verwees de Jumbo rechtstreeks naar Oranje, wat alleen officiële partners van de bond mogen doen zoals Albert Heijn.

In de nieuwe reclame van Albert Heijn heeft uitgerekend de juichcape van de Jumbo ook een rol gekregen. De nieuwe commercial is zaterdag op het YouTube-kanaal van de supermarktketen verschenen. In de video is 'de vader' uit de Albert Heijn-reclames te zien en hij draagt zijn 'geluksbroekje' uit de Bavaria-reclame, doet zijn Heineken 'Oranje-shirt' goed en doet vervolgens de juichcape van Jumbo om. Ook stapt hij in de 'knaloranje-slippers' van de Lidl.

"Samen voor Oranje, samen staan we achter onze jongens", luidt de boodschap van de EK-commercial. De reclame is opvallend in de week nadat de KNVB winkelketen Jumbo een brief had geschreven om zijn beklag te doen over de reclamespot met de Snollebollekes en de juichcape waarvoor klanten van de supermarkt kunnen sparen. De Jumbo bevestigde eerder al de brief te hebben ontvangen, maar wilde verder niet reageren op de kwestie. AH gaf aan niets te hebben geweten van de KNVB-waarschuwing en reageert nu dus met deze knipoog op de EK-rel.