Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen willen verder uitstel 5G

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De brancheorganisatie van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen heeft de minister van Transport Pete Buttigieg en de belangrijkste regelgevers op het gebied van communicatie en luchtvaart gevraagd om de uitrol van nieuwe 5G-telecomdiensten in de buurt van luchthavens verder uit te stellen. De ingebruikname van het 5G-netwerk zou volgens Airlines for America, die de tien grote Amerikaanse luchtmaatschappijen vertegenwoordigt, vluchten kunnen verstoren.

De Federal Communications Commission (FCC) had de telecomaanbieders Verizon en AT&T aanvankelijk toestemming gegeven om vanaf woensdag 5 januari te beginnen met het aanbieden van 5G-diensten in de VS. Na een noodverzoek van brancheorganisatie Airlines for America stemden de telecomaanbieders op 4 januari echter in met een uitstel van twee weken tot 19 januari.

De luchtvaartmaatschappijen vrezen dat de signalen de instrumenten die de hoogte van een vliegtuig meten, kunnen verstoren. Dit zou landingen bij slecht zicht onmogelijk maken en vertragingen, omleidingen en annuleringen kunnen veroorzaken. Airlines for America roept op het gebruik van 5G in de buurt van luchthavens verder uit te stellen en stelt bereid te zijn om met de overheid en telecombedrijven samen te werken om een wederzijds aanvaardbare oplossing te vinden.

Bezorgdheid

In een memo aan het personeel zei topman Robin Hayes van JetBlue Airways dat de luchtvaartmaatschappij wordt geconfronteerd met "mogelijk significante verstoringen van vluchten vanaf woensdag". Volgens Hayes is de bezorgdheid over het gebruik van 5G in de buurt van luchthavens alleen maar toegenomen en zou de stap het herstel van de luchtvaartindustrie van de pandemie kunnen vertragen.

De Federal Aviation Administration (FAA) heeft zondag goedkeuring verleend waardoor sommige luchtvaartmaatschappijen kunnen opereren in zones waar nieuwe draadloze 5G-diensten worden gebruikt. De beslissing staat landingen bij slecht zicht toe op 48 van de 88 Amerikaanse luchthavens met apparatuur voor dergelijke landingen, waardoor de potentiële impact op vluchtschema's aanzienlijk wordt verminderd.

De Amerikaanse congresleden Peter DeFazio en Rick Larsen drongen er bij de autoriteiten ook op aan om het gebruik van 5G in de buurt van luchthavens uit te stellen. "We moeten de FAA en de luchtvaartindustrie meer tijd geven om de risico's grondig te beoordelen om potentieel rampzalige verstoringen van ons nationale luchtvaartsysteem te voorkomen."