Filmpers: Parasite en Bumperkleef beste films van 2019

Het Zuid-Koreaanse drama Parasite en de komische Nederlandse horrorfilm Bumperkleef zijn door de Nederlandse filmpers uitgeroepen tot de twee beste bioscoopfilms van 2019. Parasite kreeg de meeste punten na een stemming onder 81 Nederlandse critici; Bumperkleef werd gekozen als beste vaderlandse bioscooptitel. Dat heeft de Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF) vrijdag bekendgemaakt.

Parasite vertelt over de werkloze Ki-taek en zijn gezin die gefascineerd raken door de rijke familie Park. Als Ki-taek mogelijkheden ziet om van hun luxueuze bestaan te profiteren, dringen hij en zijn gezin zich langzaam maar zeker op in het leven van de rijke familie. De film van regisseur Bong Joon Ho won onder meer de Gouden Palm op het festival van Cannes en geldt als een van de grote favorieten voor de Oscar en Golden Globe voor beste buitenlandse film. Parasite draait momenteel met veel succes in de Nederlandse bioscopen.

Op de tweede plaats eindigde Joker, de veelgeprezen Gouden Leeuw-winnaar waarin de ontstaansgeschiedenis van de grootste vijand van Batman uit de doeken wordt gedaan. De film trok in Nederland al meer dan een miljoen bezoekers; hoofdrolspeler Joaquin Phoenix geldt als een van de grote favorieten voor de Oscar voor beste mannelijke hoofdrol. De derde plek was voor Sorry we missed you, de nieuwe film van Britse veteraan Ken Loach over een pakketbezorger die door een wurgcontract in een neerwaartse spiraal van ellende belandt.

Horrorfilm Bumperkleef

De beste Nederlandse film van het jaar is volgens de critici de komische horrorfilm Bumperkleef van regisseur Lodewijk Crijns. De film vertelt over het gezin van vader Jeroen Spitzenberger dat na een verkeersruzie wordt achtervolgd door de bestuurder van een mysterieus busje. De zwarte komedie kreeg lovende recensies, maar het publiek wist de weg naar de bioscopen niet te vinden. Dit noopte een groep horrorfans én een aantal grote regisseurs als Dick Maas en Martin Koolhoven tot online aansporingen om de film toch te gaan zien.

Op de tweede en derde plek eindigden twee Nederlandse jeugdfilms die de afgelopen maanden tientallen prijzen in het buitenland wonnen maar die ook in de Nederlandse theaters maar weinig bezoekers wisten te trekken. Het zijn Mijn bijzonder rare week met Tess van regisseur Steven Wouterlood, over de vriendschap tussen twee eigenzinnige tieners die een week op een Waddeneiland doorbrengen, en Kapsalon Romy van regisseur Mischa Kamp, over de warme band die een kleindochter met haar dementerende oma krijgt.

Zeventiende maal

Het is de zeventiende keer dat de Nederlandse filmpers de beste film van het jaar kiest. De afgelopen jaren sleepten Call me by your name (2018), Moonlight (2017), La La Land en Toni Erdmann (2016) en Son of Saul (2015) de titel in de wacht.

Aan de stemming deden 81 journalisten van dagbladen als Volkskrant, NRC, Parool, De Telegraaf en Trouw, tv-gidsen als Veronica Magazine en de Troskompas/TV Krant, maandbladen als HP, Filmkrant, Grazia, Winq, Holland Film Nieuws en Schokkend Nieuws en websites als The Cult Corner, Delagarde, 8Weekly en Filmtotaal mee.