Flinke aanwas HBO Max-kijkers helpt AT&T in streamingstrijd

Het Amerikaanse telecom- en entertainmentconcern AT&T heeft flinke stappen gezet in de strijd om de streamingkijker. Streamingdienst HBO Max, waarmee AT&T in de Verenigde Staten de strijd aangaat met Netflix en Disney+, trok aanzienlijk meer abonnees. Het aantal nieuwe klanten verdubbelde ten opzichte van het derde kwartaal.

Het aantal abonnees aan het einde van het vierde kwartaal bedroeg 17,2 miljoen. Als ook de gewone HBO-abonnees, die betalen voor doorgifte van de HBO-zenders via de kabel, in de VS mee worden geteld heeft HBO ruim 41 miljoen abonnees en daarmee ligt AT&T naar eigen zeggen voor op schema. De première van de film Wonder Woman 1984 was volgens het bedrijf een grote aanjager voor de streamingdienst.

Wereldwijd zijn er zo'n 61 miljoen HBO-kijkers. Vergeleken met Netflix, dat de 200 miljoen passeerde in het afgelopen kwartaal, is dat niet veel. Disney+ zit dichter in de buurt.

AT&T profiteerde verder van de vraag naar nieuwe mobiele abonnementen nu aanzienlijke aantallen mensen thuis werken. Ook was er veel vraag naar vast internet en werden er relatief weinig abonnementen opgezegd. Filmtak Warner Brothers had last van de sluiting van bioscopen wereldwijd en ook de pretparken van Warner hadden last van de coronamaatregelen.