Influencers blij: eindelijk duidelijkheid over reclameregels

Influencers zijn blij dat er "eindelijk duidelijkheid is" over de regels die gelden bij het maken van reclame op platforms als YouTube, Instagram of TikTok. Dat stelt branchevereniging DDMA in een reactie. Vanaf 1 juli gelden er strengere regels, omdat vloggers en influencers dan onder de Mediawet vallen.

Volgens Joost Bouhof, bekend van onder meer zijn YouTube-kanaal JoostSpeeltSpellen, is het een volgende stap in de professionalisering van de sector. "Voor ons publiek is het heel belangrijk dat wij als influencers transparant zijn over betaalde samenwerkingen. Het aantal influencers en betaalde samenwerkingen neemt al jaren toe en de nieuwe regels helpen om die groei goed te laten verlopen", vindt hij. Ook Naomi van der Louw, jurist bij DDMA, is positief. "Het is goed om te zien hoe influencermarketing zich binnen een paar jaar tot een strak gereguleerde industrie heeft ontwikkeld. Dat laat zien hoe volwassen het vakgebied er inmiddels voorstaat."

De nieuwe regels gaan gelden voor videomakers met meer dan 500.000 volgers. Zij moeten voortaan duidelijker maken of zij tegen betaling producten in beeld brengen. Hun enthousiasme delen over producten mag, zolang zij daar niet voor worden betaald. Krijgen zij er wel geld voor, dan is er sprake van reclame of productplaatsing. Influencers die gesponsord worden, bijvoorbeeld door middel van een camera of kleding die zij krijgen voor hun video zonder dat zij die aanprijzen, moeten hier ook duidelijk over zijn.

Reclame voor medische producten is verboden en content die bestaat uit nieuws of politieke informatie mag nooit gesponsord zijn, aldus het Commissariaat. Ook mag er in gesponsorde video's gericht aan kinderen geen speelgoed meer uitgebreid aangeprezen worden.

De branchevereniging heeft vanwege de grote hoeveelheid verschillende regels een speciale website in het leven geroepen.