ING gaat klanten compenseren die te veel rente betaalden

AMSTERDAM (ANP) - ING gaat net als ABN AMRO en Rabobank klanten die een te hoge rente hebben betaald op een lening compenseren. Daarvoor zet de bank 180 miljoen euro opzij. Hoeveel geld individuele klanten precies kunnen verwachten, is nog niet duidelijk.

Het gaat bij ING om het Doorlopend Krediet, gespreid betalen op de creditcard en producten voor rood staan, waarbij de variabele rente bij nader inzien niet voldoende marktconform was. Dit wil de bank gaan herstellen door klanten bij wie het verschil 50 euro of meer betreft, een compensatie te bieden. Dit betreft volgens de bank ongeveer 10 procent van zijn klanten met deze producten.

Met deze stap reageert ING op een aantal uitspraken bij het financiële klachteninstituut Kifid over soortgelijke producten bij andere banken. Naar aanleiding daarvan heeft de bank onderzocht of de problemen ook speelden bij de eigen klanten.

Volgens het financiële concern heeft de Consumentenbond positief gereageerd op het compensatievoorstel. De organisatie zou ook bereid zijn om met de bank in gesprek te gaan over de precieze uitvoering en details van de regeling. Naar verwachting zullen alle klanten die het betreft uiterlijk eind volgend jaar een vergoeding ontvangen. ING zal hen dit jaar al benaderen en meer informatie geven over de vervolgstappen met betrekking tot de regeling.