ITV na klachten van Voice-slachtoffers: update zodra het kan

ITV komt "met een update zodra dat kan" van het onderzoek naar de misstanden bij The Voice. Dat meldt het bedrijf maandag in reactie op klachten van slachtoffers van The Voice dat zij de afgelopen veertien maanden niets hebben gehoord van de producent van het programma. Advocaat Sébas Diekstra, die zes slachtoffers vertegenwoordigt, liet maandag namens de vrouwen weten felle kritiek te hebben op de radiostilte van het bedrijf.

Het onderzoek duurt inmiddels meer dan veertien maanden. De vrouwen stellen überhaupt niets van het bedrijf te hebben gehoord na de onthullingen over de misstanden bij de RTL-talentenjacht. Diekstra noemt de communicatie over het onderzoek en de voortgang daarvan "slecht". Hij stelt dat het "vanuit slachtoffers bezien vooral pijnlijk is dat er kennelijk geen noodzaak gevoeld wordt om na zoveel tijd ook maar enige duidelijkheid over de stand van zaken te geven."

De woordvoerder van ITV reageert inhoudelijk niet op de kritiek van Diekstra over de communicatie. Een aantal van de vrouwen die Diekstra vertegenwoordigt hebben "rond augustus" hun verhaal gedaan tegen Van Doorne, het bedrijf dat het onderzoek doet voor ITV. Sindsdien hebben zij niets meer van het bureau vernomen. RTL meldde afgelopen week ook geen updates van ITV te krijgen en constateerde dat het "inderdaad lang duurt". Talpa Network, het mediabedrijf van John de Mol, laat weten "af te wachten".

Het Openbaar Ministerie rondde twee weken geleden wél de eerste fase van zijn onderzoek naar de misstanden bij The Voice af. Het OM maakte bekend dat bandleider Jeroen Rietbergen en coach Ali B vervolgd worden voor grensoverschrijdend gedrag.