Kazachstan omarmt nu satirische typetje Borat

Kazachstan heeft het satirische typetje Borat van de Amerikaanse komiek Sacha Baron Cohen omarmd. Het land wilde in 2006, toen de eerste film over de simpele Kazachstaanse journalist uitkwam, niets van Borat weten. Maar volgens The New York Times worden Borat en zijn kenmerkende zin 'Very Nice' nu gebruikt in toeristische advertenties voor het Centraal-Aziatische land.

Borat staat weer volop in de belangstelling sinds vorige week het tweede deel uitkwam op streamingplatform Amazon. In de tweede film reist Borat naar de VS om een meisje cadeau te doen aan vicepresident Mike Pence. Sacha Baron Cohen nam onder meer een scene op tijdens een conferentie waar Pence praatte over het coronavirus. Ook figureert Trump-adviseur Rudy Giuliani in de film.

In eerste instantie had de toerismesector van Kazachstan besloten dit keer niet te reageren op de campagne rond de tweede film, die eind september van start ging. Op advies van Dennis Keen, een Amerikaan die vijftien jaar terug als uitwisselingsstudent in Kazachstan belandde, heeft de zwaar door de coronapandemie getroffen toerismesector de slogan 'Very Nice!' van Borat zelfs geadopteerd.

Nieuwe generatie

Keen maakte, na overleg met het ministerie van Toerisme, een aantal online spotjes van 12 seconden met mooie beelden van Kazachstan. Alle commercials eindigen met de slogan 'Kazachstan: very nice!'.

Volgens Yermek Utemissov, een filmcommissioner die Keen hielp met de spotjes, is in Kazachstan nu een generatie opgekomen die snapt wat de kracht van komeide kan zijn. "Kazachstan is geglobaliseerd: zij kijken dezelfde komedies, grappen en memes als westerlingen."

Een woordvoerder van het departement van toerisme heeft de tweede film overigens nog niet gezien. "Maar dat maakt niet uit. Zeker in deze coronatijden is elke vermelding van ons land in de media positief." Hij nodigt Sacha Baron Cohen in de New York TImes zelfs uit om een nieuw verhaal over Borat in Kazachstan op te komen nemen.