Keoma Aidhen voelt geen druk voor try-outs: het voelt als fietsen

Keoma Aidhen zag als toeschouwer in het publiek de uitvoeringen in New York en Londen, speelde zelf mee in Hamburg en Stuttgart en is vanaf eind september als prinses Jasmine zelf in de Nederlandse versie van de musical Aladdin te zien. In gesprek met het ANP zegt de musicalactrice dat ze ernaar uitkijkt om de hoofdrol in de voorstelling, waarvan de try-outs zaterdag beginnen, te mogen spelen.

Bij de shows in Duitsland was Keoma onderdeel van het ensemble en speelde ze onder meer het kamermeisje van prinses Jasmine. Ook was ze de understudy ofwel vervanger voor de hoofdrolspeelster. Bij de show in Nederland heeft de actrice dan eindelijk echt de hoofdrol te pakken, iets waar ze dolgelukkig mee is. "Ik had dat nooit durven dromen."

Aladdin vertelt over een jongen die op straat woont in het fictieve Arabische land Agrabah. Hij moet stelen om te overleven en stuit dan ineens op een magische lamp met een geest die zijn wensen vervult. Tegelijkertijd probeert prinses Jasmine zich te ontdoen van het strenge regime van het paleis. Daarbij moet ze ook afrekenen met Jafar, de adviseur van haar vader de sultan, die graag met haar wil trouwen en de macht wil grijpen in het land. Aladdin en Jasmine komen elkaar tegen en trekken vervolgens samen op, niet wetende waar ze allebei precies vandaan komen.

Fietsen

Keoma spreekt van "gezonde spanning" in aanloop naar de première op 26 september. Hoewel het een hele tijd geleden is dat ze überhaupt heeft mogen spelen, maakt ze zich geen zorgen. "Het voelt als fietsen, je verleert het niet. Het is ook alsof het nooit anders is geweest. We hadden in het begin alleen wel iets van ‘wauw, we mogen echt weer!’ Dat we dit dan met zoveel mensen samen creëren maakt het ook echt bijzonder."

Aladdin volgt de musical Anastasia in het AFAS Circustheater in Scheveningen op, de laatste grote productie van Stage Entertainment voordat de coronapandemie de cultuursector vorig jaar op slot gooide. Keoma kent ondanks dat het de eerste grote productie in bijna anderhalf jaar tijd is geen druk. "Ik ken de show omdat ik deze gezien en gedaan heb. Bovendien denk ik dat door het romantische verhaal, tapdans-elementen en de vele 'costume changes' Aladdin genoeg in huis heeft om in de grote voetstappen van Anastasia te treden."