Makers TRECX verrast door volledige vrijheid in maakproces

Makers Michiel Romeyn en Max Porcelijn hadden het nog niet vaak meegemaakt: carte blanche bij het maken van een nieuwe serie. Voor de satirische sketchshow TRECX, vanaf woensdag te zien, kregen de twee van Amazon Prime Video als enige restrictie een vast budget.

"Dat heb je bijna nooit, zeker niet in Nederland", vertelt regisseur Max Porcelijn (40), bekend van series als KLEM en Penoza, tegen het ANP. "We wilden heel graag iets maken waar we een bepaald soort vrijheid hadden. Dat we dingen niet steeds hoefden uit te leggen en scripts moesten voorleggen. Als Michiel en ik het maar snapten, en de crew en cast wisten wat ze nodig hadden."

Het idee voor TRECX komt van Michiel Romeyn. Als co-maker van de iconische serie Jiskefet kwam hij in contact met de streamingdienst. "Jiskefet is voor een jaar verkocht aan Amazon Prime Video. Toen heb ik brutaal geroepen: ‘jullie mogen het hebben, maar dan wil ik een nieuw programma maken. Die ouwe shit dat weet ik nou wel’", memoreert Romeyn (66). "Dus zodoende. Het leek me ongelofelijk leuk iets met Max te maken."

Soort conceptalbum

TRECX is een zesdelige absurdistische serie, die bestaat uit filmische sketches en terugkerende miniseries. In de serie zijn naast Romeyns Jiskefet-collega Herman Koch ook onder meer Jim Deddes, Arjan Ederveen, Olivia Lonsdale, Hannah van Lunteren, Peter van de Witte en Ruben van der Meer te zien. "In vorm, karakters en thema’s hoort het allemaal bij elkaar, maar het zijn wel allemaal losse dingen", probeert Porcelijn de serie te duiden.

Romeyn, die ook als acteur in TRECX schittert, vergelijkt het met een conceptalbum van een band. "Bij bandjes is het niet meer dan normaal dat ze allemaal stijlen door elkaar spelen. Bij comedy zie je dat eigenlijk nooit", zegt hij. "En Max is echt een filmer. Qua beeld en belichting is het heel filmisch."

Highbrow

Voor de regisseur voelt het in ieder geval als een geheel. "Soms is het meer highbrow, dan weer wat platter. Maar alles past op de een of andere manier bij elkaar. Of je dat als kijker meekrijgt, hangt van je smaak af", grapt hij. "Maar ik weet ook niet hoe belangrijk dat is. Ik hoop gewoon dat liefhebbers van dit genre het weten te waarderen en blij zijn dat we het gemaakt hebben."

De titel van het programma behoeft volgens de heren geen uitleg. "Het is gewoon heel associatief", zegt Max, die vindt dat iedereen er in kan lezen wat ‘ie wil. "Iemand noemde het T-Rex, prima. Het is abstract, niet letterlijk. Het gaat meer om de vorm." Romeyn: "Ik wilde iets met een 'x'. En het klinkt gewoon lekker. Je hoeft een schilderij toch ook niet altijd te kunnen duiden?"