Meer dan 200 tech-ideeën over beter songfestival

De Nederlandse songfestivalorganisatie heeft in de afgelopen weken meer dan 200 reacties gekregen op een oproep aan de techwereld om met ideeën te komen om het publiek anders of beter te bereiken en te betrekken bij het muziekevenement. De NPO heeft daaruit tien finalisten geselecteerd. Zij mogen op 30 september hun ideeën presenteren aan een team van experts.

Volgens NPO-bestuurder Martijn van Dam zitten er "zeer innovatieve ideeën" tussen en is het voorlopige resultaat "veelbelovend". "Het Eurovisiesongfestival moet een visitekaartje worden van Nederlandse creativiteit en media-innovatie", zegt hij. "Deze challenge past daarom prima in ons streven om de verbinding te zoeken met vernieuwende technologiebedrijven en slimme startups."

De tien finalisten komen niet alleen uit Nederland. Ook inzendingen uit de Verenigde Staten, Noorwegen, België, Groot-Brittannië en Oostenrijk dingen mee. Drie ideeën worden daadwerkelijk uitgevoerd. Daarvoor krijgen de ontwikkelaars 35.000 euro als tegemoetkoming.

Het songfestival wordt volgend jaar mei gehouden in Rotterdam.