Omroep MAX en Consumentenbond regelen schadevergoeding Schiphol

Schiphol gaat de kosten vergoeden die mensen hebben gemaakt omdat ze door de chaos op het vliegveld hun vlucht hebben gemist. Dat is de luchthaven overeengekomen met de Consumentenbond en het Omroep Max-programma Max Vakantieman.

De Ombudsman van het tv-programma Max Vakantieman startte onlangs een proefproces tegen de luchthaven vanwege de recente problemen daar. Bij het programma waren namelijk zoveel klachten over de situatie op Schiphol binnen gekomen. Het onderwerp kwam uitgebreid aan bod in de uitzending van 25 juli. Ook daarna konden gedupeerden zich nog bij het programma melden.

De regeling die nu is getroffen geldt voor degenen die zijn of haar vlucht in de periode van 23 april tot en met 11 augustus niet kon halen door de lange rijen op Schiphol. Daarbij vergoedt de luchthaven alleen de kosten die niet op een andere manier vergoed werden, bijvoorbeeld door een luchtvaartmaatschappij of de reisverzekering.

Bij die kosten moet bijvoorbeeld gedacht worden aan extra kosten voor het omboeken van een vlucht of de kosten voor een nieuw vliegticket, maar ook aan bijvoorbeeld reiskosten als mensen besloten met de auto of trein naar hun bestemming te gaan. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld kosten voor een accommodatie die niet gebruikt, maar ook niet geannuleerd kon worden op de luchthaven verhaald worden.

Evaluatie

Schiphol zal de regeling zelf afhandelen. De Consumentenbond en Omroep Max evalueren die na afloop. "Maar als er mensen onterecht worden afgewezen, dan zullen die signalen ons al wel eerder bereiken en kunnen we in gesprek."

De regeling loopt nu tot en met 11 augustus. Als er daarna nog problemen ontstaan, dan gaat de Consumentenbond opnieuw met Schiphol in overleg. De luchthaven zelf kon nog niet direct inhoudelijk reageren. Ook de geschatte kosten van de afspraken voor Schiphol zijn daardoor niet direct duidelijk.