Reclame-inkomsten Snap vallen tegen door veranderingen van Apple

SANTA MONICA (ANP/BLOOMBERG) - De omzet van socialemediabedrijf Snap is in het derde kwartaal minder hard gegroeid dan analisten hadden verwacht. Het moederbedrijf van Snapchat verdiende ongeveer 1,1 miljard dollar, omgerekend zo'n 920 miljoen euro. Dat was iets minder dan marktkenners hadden verwacht en Snap weet dat aan veranderingen die Apple door heeft gevoerd in zijn mobiele besturingssysteem iOS.

Ook andere socialemediabedrijven waarschuwen al een tijdje voor de wijzigingen van Apple. Apps die gebruikers volgen moeten dat nu melden en gebruikers moeten daar expliciet toestemming voor geven, terwijl gebruikers die niet gevolgd wilden worden eerst zelf actief op zoek moesten in de instellingen om dat te weigeren. Dat leidt ertoe dat meer mensen weigeren en de advertenties die de socialemediabedrijven verkopen minder waard worden.

Ook gaven sommige bedrijven minder uit aan reclames omdat ze last hebben van leveringsproblemen. Ze zien daardoor geen positieve kanten aan het werven van nieuwe klanten die ze toch niet kunnen bedienen. De cijfers van Snap worden wel gezien als voorbode voor andere bedrijven die leunen op reclame-inkomsten, zoals Twitter, Facebook en Google-moeder Alphabet.

Het aantal dagelijkse gebruikers van Snap nam op jaarbasis met haast een kwart toe tot 306 miljoen. De omzet van het bedrijf kwam ondanks de tegenwind 57 procent hoger uit. Onder de streep leed Snap een verlies van 72 miljoen dollar. Dat was een jaar eerder nog een kleine 200 miljoen dollar.