Reorganisatie Hearst kost onder meer magazine Esquire de kop

Uitgeverij Hearst Nederland wil gaan reorganiseren. De uitgever van onder meer National Geographic, ELLE en Quote wil stoppen met acht van de twintig merken. Onder meer magazine Esquire, de onlinemarktplaats voor luxe merken Designer Vintage en tijdschrift en onlineplatform voor geldzaken FiscAlert gaan verdwijnen. Het is niet bekend hoeveel mensen hun baan gaan verliezen.

Hearst stopt daarnaast met de uitgeeflicentie van National Geographic Traveler, Elle Eten.nl, Vogue, Vogue Living en Glamour. Voor Vogue, Vogue Living en Glamour wil eigenaar Condé Nast een nieuwe uitgever in Nederland gaan zoeken. Behalve het snijden in het portfolio overweegt Hearst ook nog andere maatregelen. Daar kon het bedrijf nog niet verder op ingaan.

Het bedrijf zegt dat eerder ingezette veranderingen in consumentengedrag, behoeften van adverteerders en mediaconsumptie door de coronacrisis zijn versneld en dat het bedrijf daarom moet reorganiseren. Hearst wil het advies van de ondernemingsraad, dat het bedrijf begin mei aanvroeg, afwachten voordat het beslissingen neemt. Uiterlijk 31 mei 2021 wordt het advies verwacht. Begin mei zijn ook de medewerkers van Hearst op de hoogte gebracht van de plannen.