Squid Game helpt Netflix aan groeiversnelling

Netflix heeft in het derde kwartaal van dit jaar veel meer abonnees binnengehaald dan het bedrijf zelf had verwacht. Mede door de grote populariteit van de serie Squid Game kreeg het streamingplatform er 4,4 miljoen abonnees bij. Daarmee was de aanwas van nieuwe leden dubbel zo groot als in dezelfde periode vorig jaar.

Squid Game, een Zuid-Koreaanse thriller over een groep mensen die op leven en dood kinderspellen speelt, werd in de eerste vier weken na de première door een recordaantal 142 miljoen mensen gekeken via Netflix. Nadat de serie aan het einde van het derde kwartaal op Netflix was gekomen, ontstond als snel een hype. Op sociale media als TikTok spelen mensen scènes na en veel mensen willen kleding kopen die door de hoofdrolspelers wordt gedragen.

Netflix mikt in de concurrentiestrijd met vergelijkbare videoplatforms van Disney en Amazon meer op een internationaal publiek. Relatief grote sommen geld gaan naar niet-Engelstalige producties buiten de Verenigde Staten. Met Squid Game lijkt het Amerikaanse bedrijf dan ook het meeste succes te hebben in Azië, waar het voorbije kwartaal de meeste nieuwe abonnees vandaan kwamen.

In totaal hebben wereldwijd 214 miljoen mensen een Netflix-account. Dankzij de extra abonnees steeg de omzet in de maanden van juli tot en met september met 16 procent tot 7,5 miljard dollar (ruim 6,4 miljard euro). Daarnaast verhoogde Netflix in sommige landen, waaronder Nederland, de prijzen voor bepaalde abonnementen waardoor de inkomsten per account stegen. De nettowinst steeg tot ruim 1,4 miljard dollar, tegenover 790 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar.