Ster: reclame-inkomsten WK niet vergelijkbaar met eerdere edities

Het is niet goed te duiden of het lage aantal kijkers naar de wedstrijden van Oranje tijdens het omstreden WK in Qatar invloed heeft op de reclame-inkomsten rond het WK. Dat laat directeur Frank Volmer van de Stichting Ether Reclame (Ster) desgevraagd weten aan het ANP.

"Normaal zijn WK's wel tot op zekere hoogte te vergelijken", legt Volmer uit. "Maar dit WK vindt voor het eerst in het najaar plaats. Dan is de marktvraag in de reclamewereld heel anders. Over het algemeen kijken mensen in de wintermaanden meer televisie, wat invloed heeft op de prijzen en de inkomsten."

In de zomermaanden trekken programma's rondom het WK doorgaans veel kijkers. "De maanden november en december behoren in het jaar sowieso al tot de drukste periode als het gaat om kijkers en om televisiereclame", aldus Volmer. "Dus de impact van de WK-uitzendingen op het totaalplaatje is relatief kleiner." Hij voegt daar wel aan toe dat "als er miljoenen mensen meer zouden kijken, de reclameblokken natuurlijk wel meer op zouden leveren." De prijs die een adverteerder betaalt voor een spotje wordt na de uitzending soms aangepast als kijkcijfers heel anders uitpakken dan verwacht.

De groepswedstrijden van Oranje op het WK in Qatar zijn slechter bekeken dan groepsduels van Oranje tijdens eerdere WK's deze eeuw. De wedstrijd tegen Qatar, afgelopen dinsdag, vormde met 3,8 miljoen kijkers een dieptepunt als het gaat om alltimekijkcijfers naar groepswedstrijden van Oranje op een WK. In 2006 en 2010 keken ook naar de 'middagwedstrijden' in Duitsland en Zuid-Afrika, waar het WK toen plaatsvond, vele miljoenen mensen.

Vooral jongeren lijken het WK in Qatar minder te bekijken dan andere WK's.