Thuiswerker levert VodafoneZiggo meer zakelijke klanten op

UTRECHT (ANP) - Telecomprovider VodafoneZiggo heeft in het tweede kwartaal de omzet verder weten op te voeren. Daarbij profiteerde de concurrent van KPN van groei op de zakelijke markt, waar de vraag naar telefoon- en internetverbindingen voor thuiskantoren nog altijd hoog was.

De totale opbrengsten in april, mei en juni stegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 3 procent tot ruim 1 miljard euro. Zakelijke klanten op zoek naar een vaste internet- en telefoonverbinding wisten de telecomprovider goed te vinden, onder andere om het werken op afstand mogelijk te maken. Hybride werken, zoals het combineren van thuiswerken met forenzen naar kantoor wordt genoemd, lijkt ook na lockdowns een blijvertje te zijn.

De versoepeling van lockdowns had ook effect op de consumententak van VodafoneZiggo. Klanten sloten weer meer mobiele abonnementen af waarbij ze een nieuwe telefoon aanschaften. Financieel topman Ritchy Drost denkt dat dit te maken heeft met de heropening van winkels. Daarnaast kwamen nieuwe smartphones op de markt van Apple en Samsung die nieuwe klanten trokken. Per mobiele klant verdiende VodafoneZiggo overigens minder, omdat klanten niet zo vaak hun databundel overschreden als tijdens de lockdownmaanden van vorig jaar.

5G

Volgens Drost laten aanhoudende groeicijfers zien dat VodafoneZiggo goed kan concurreren op een markt die zelf niet meer sterk groeit. Het bedrijf streeft ernaar om zo'n 20 procent van de omzet weer te investeren in het netwerk en nieuwe diensten, waaronder de uitbreiding van het 5G-netwerk. Overigens daalde de winst enigszins. Het aangepaste resultaat voor belastingen, rentes en afschrijvingen slonk op jaarbasis met 2 procent tot 473 miljoen euro. Dat kwam deels doordat VodafoneZiggo vorig jaar profiteerde van lagere productiekosten voor Ziggo Sport door het uitvallen van veel wedstrijden, maar dat 'voordeel' viel dit jaar weg.

Onlangs testte het bedrijf samen met de Zweedse netwerkleverancier Ericsson voor het eerst een commerciële 5G-verbinding op de frequentie van 26 gigahertz, die nog moeten worden geveild door Nederland. Internetverbindingen via deze frequentie zullen nog grotere datadoorvoer mogelijk maken, met amper vertraging. "Dat is voor zakelijke klanten interessant, maar wordt ook voor consumenten belangrijker bij bijvoorbeeld gaming", zegt Drost.

Op het vlak van tv moest VodafoneZiggo onlangs een tegenvaller verwerken. Het bedrijf vond de uitzendrechten voor de Formule 1-races te duur worden, waardoor deze volgend jaar niet meer bij ZiggoSport te zien zijn. Desondanks verwacht Drost geen grote uitstroom van tv-klanten, omdat de bulk zegt tevreden te zijn, aldus de financieel topman.