Netflix gaat meer kijkcijfers bekendmaken

Netflix wil transparanter worden over het kijkgedrag van de abonnees. In een gesprek met Variety laat Scott Stuber, de filmbaas van de streaminggigant, weten dat het bedrijf van plan is meer inzage te geven in de kijkcijfers.

"Je gaat meer cijfers van ons zien, meer duiding over wat werkt en wat niet", aldus Stuber donderdag. "Want we erkennen dat dat belangrijk is. Voor de creatieve wereld, voor de pers. Het is op meerdere vlakken belangrijk. Dus die kant willen we als bedrijf op."

Kritiek

Netflix maakt nu slechts incidenteel kijkcijfers bekend. Het bedrijf krijgt vaak de kritiek dat het daarbij alleen de positieve scores deelt. De streamingservice is niet aangesloten bij officiële kijkcijfermetingen, waardoor de gecommuniceerde statistieken niet of nauwelijks gecontroleerd kunnen worden.

Stuber geeft in het interview aan dat het lastig is cijfers van een streamingservice als Netflix te vergelijken met die rond bioscoopbezoek of van andere televisiezenders. Zo zijn voor streamingplatformen vaak andere cijfers belangrijker dan bij traditionele media, zo stelt hij. Als voorbeeld noemt hij de vraag hoeveel mensen een Netflixaccount hebben afgesloten om een grote film als The Irishman te kunnen zien.

Ook komen Netflixfilms tegenwoordig vaker eerst in de bioscoop uit, wat het volgens Stuber ook moeilijker maakt om met een eenduidig cijfer te komen. "Ik wil dat we met aantallen kunnen komen die alle factoren weergeven. Dat is ook in het belang van de filmmakers en hun films, want de box office is voor ons maar een onderdeel van de business."