Serious Request gebruikte model als oorlogsslachtoffer in promo-filmpje

Het meisje dat het gezicht is van de inzamelingsactie 3FM Serious Request, blijkt een model te zijn. Media-ethicus Huub Evers keurt dat af. "Ik denk dat je hier toch wel het woord misleiding mag gebruiken", zegt hij tegen De Telegraaf.

Het meisje, Lois, is te zien op posters en in het promotiefilmpje van de inzamelingsactie die dit jaar aandacht besteedt aan kinderen en jongeren in oorlogs- en conflictgebieden. In het filmpje loopt ze door een verwoeste straat. "De mensen denken dat ze een echt slachtoffer te zien krijgen, terwijl het om een voorgeprogrammeerd toneelstukje gaat", zegt Evers. "In feite ben je mensen voor de gek aan het houden."

Een woordvoerder van de NPO laat aan de krant weten dat er voor de inzet van het model een marktconforme prijs is betaald. Het is volgens de NPO ondenkbaar dat er in de Serious Request-campagnes echte slachtoffers zouden worden ingezet. "Dat is een risico voor hun ontwikkeling, maar mogelijk ook voor hun veiligheid." De geloofwaardigheid wordt volgens de woordvoerder niet aangetast door het gebruik van een actrice.