Vlaamse ‘Serious Request’ levert veel meer op

Sinds 12 jaar maakt de Vlaamse radio een kopie van Serious Request. Maar de kopie is inmiddels veel succesvoller dan het Nederlandse origineel. De Warmste Week van radiozender Studio Brussel, heet de aktie in Belgie. Of ook wel "music for live". Het idee is het zelfde, maar de opbrengst veel hoger. De Warmste Week heeft dit jaar 10.846.566 euro opgeleverd. Na de 7.802.913 euro van vorig jaar alweer een nieuw record. De Warmste Week was vinden de Belgen 'één langgerekt hoogtepunt van warme verhalen en acties.' In totaal werden 10.576 acties georganiseerd. StuBru-presentatoren Linde Merckpoel, Eva De Roo en Bram Willems kregen zeven dagen lang duizenden mensen over de vloer om een plaatje aan te vragen of om de opbrengst van hun actie te schenken. Het Nederlandse Serious Request van NPO 3FM heeft dit jaar ruim 5 miljoen euro opgebracht voor het Rode Kruis, om precies te zijn 5.026.144 euro.

Het bedrag is lager dan vorig jaar. En veel lager dan het recordjaar in Enschede. De teller stond toen op kerstavond op ruim 8 miljoen euro en dat kwam vooral door de grote bijval voor de nagellakactie van het inmiddels overleden jongetje Tijn, goed voor 2,5 miljoen euro. Toen na enkele maanden de eindbalans werd opgemaakt bleek er 9,25 miljoen opgehaald.