Nederlands bioscoopbezoek daalt licht in 2018

Het aantal bioscoopbezoeken in Nederland is licht gedaald in 2018. In totaal werden er ruim 35,7 miljoen kaartjes verkocht, een daling van 0,8 procent ten opzichte van 2017. Het aantal bezoeken bleef vooral in de eerste helft van 2018 achter door het warme weer, het WK voetbal en het gebrek aan grote hits en familiefilms. Maar in de tweede helft werd dit verlies weer ruimschoots goedgemaakt dankzij grote successen als Bohemian Rhapsody en Fantastic Beasts.

Dat heeft de Nederlandse bioscoopbranche dinsdag bekendgemaakt op de traditionele nieuwjaarsreceptie. De Nederlandse filmsector deed het netto beter dan omliggende landen in 2018. Bohemian Rhapsody was met ruim 1,3 miljoen bezoekers de best bezochte film van het jaar.

Sowieso valt op hoe populair muziekfilms zijn. Behalve Bohemian Rhapsody behoorden ook Mamma Mia 2! en A Star is Born, het speelfilmdebuut van Lady Gaga, tot de best bezochte titels van 2018. In 2019 staat in dit genre onder meer Rocketman, de biografiefilm over Elton John in de planning. Ook komen er liveaction versies uit van de Disneymusicals The Lion King en Aladdin. Zowel in Rocketman als in Aladdin spelen Nederlandse acteurs mee.

Volgens bestuurslid Hajo Binsbergen van Filmdistributeurs Nederland wordt de bioscoopbezoeker gemiddeld iets ouder. “Tieners weten nog steeds de bioscoop uitstekend te vinden”, stelt hij. “Maar vooral voor mensen boven de veertig is er ook steeds meer aanbod en theaters spelen ook steeds beter in op de behoeften van dit deel van de bezoekers.”