Wees niet bang voor het e-boek

De boekenbranche wordt behoorlijk zenuwachtig als het woord ‘e-boek’ valt. De boekenbusiness is een zeer overzichtelijke handel met best wel mooie marges, met schrijvers die nagenoeg voor niks hun werk doen en met een publiek dat zomaar 20 euro of meer betaalt voor een boek dat je voor een paar euro in elkaar hebt geplakt.
Iedereen tevreden, iedereen gelukkig, totdat het verdomde e-boek eraan kwam. 
Somberaars zien al gebeuren wat de muziekbusiness overkwam: illegale piraterij en niemand die straks nog (teveel) geld wil neertellen voor het eigenlijke product, zie de ingestorte handel in cd’s.
Geen wonder derhalve dat grote Amerikaanse uitgevers recent (zie 2e link) besloten om niet tegelijk met de hardcover-editie van hun boek ook een e-editie op de markt te brengen – voor je het weet gaan mensen wennen aan het goedkopere e-boek en ligt de papieren handel op z’n gat.
Vandaag in The New York Times schrijft Jonathan Galassi (grote baas van Farrar, Straus & Giroux) dat die angst voor het e-boek overdreven is. Het e-boek, zo zegt hij, is gewoon de zoveelste editie van iets dat al bestond: hardcover, paperback, pocket, luisterboek, bulkboek; het boek kent gewoon vele verschijningsvormen en het e-boek is daar maar 1 van.  
Let op, zo schrijft hij, uitgevers maken boeken met hun auteurs – een tijdrovende bezigheid en ook echt een vak – en die bezigheid laat zich niet zomaar verdringen.

Bron(nen):   The New York Times  Welingelichte Kringen