Paper Passion: een parfum dat naar boeken ruikt

Karl Lagerfeld, modeontwerper en fervent boekenliefhebber, gaat – samen met zijn favoriete uitgever Steidl – een nieuw parfum op de markt brengen dat naar boeken ruikt. Wellicht dat daar steeds meer vraag naar komt in het digitale tijdperk. De verpakking van Paper Passion gaat er ook uit zien als een boek. Het parfum wordt ontwikkeld door de Berlijnse parfumeur Geza Schön.

Dat Lagerfeld een boekenfanaat is, blijkt onder meer uit zijn collectie van meer dan 300.000 boeken, die hij allemaal horizontaal gestapeld heeft in zijn woningen in Parijs, Rome, Monaco en New York.

Behalve verzamelaar is Lagerfeld ook uitgever. Onder het imprint ‘7L’ publiceert hij boeken samen met Steidl. ‘7L’ heet ook Lagerfelds boekhandel in Parijs, die zich op nummer 7 in de rue de Lille bevindt.

Nu heeft Steidl bekendgemaakt dat hij samen met Lagerfeld een 2e boekhandel in New York zal openen, het liefst downtown in de buurt van Bleecker Street en Bowery, niet ver van het New Museum. In deze boekhandel zullen voornamelijk boeken uit Lagerfelds fonds verkocht worden, maar ook van andere uitgevers waar Lagerfeld op gesteld is. Rijke Amerikaanse klanten zullen dan niet meer naar Parijs hoeven af te zakken om in ‘7L’ hun representatieve bibliotheken samen te stellen. De nieuwe boekhandel zal ‘Word and Image’ heten. Het logo bestaat uit een grote W met daaronder een even grote I, wat correspondeert met Lagerfeld’s geprefereerde outfit: een grote kraag met een lange das eronder.

 

Bron(nen):   Frankfurter Allgemeine Zeitung  The Independent  Knack