Waarom uitgevers toch nog interesse krijgen in lezers

Bij Amazon worden nu meer ebooks verkocht dan boeken van papier. En dat leidt tot een onverwachte hobbel voor uitgevers: ze moeten zich gaan interesseren voor lezers.  Ooit was het uitgeven van boeken een behoorlijk winstgevende bezigheid. De meeste boeken floppen, maar de paar voltreffers waren voldoende om in prachtige panden met teveel mensen te weinig te doen. Bovendien hadden uitgevers niet veel last van klanten. Ze verkochten namelijk geen boeken aan lezers, maar aan boekhandels. En het contact en de speurtocht naar lezers was dus niet hun probleem.
Met het ebook is dat voorbij en moeten uitgevers de boeken zelf aan de man gaan brengen. Op de grootste samenkomst ter wereld van mensen van het boek, de BookExpo, die deze week plaatsvindt in New York, zal daarover veel worden gesproken: hoe leren we als uitgevers onze kanten kennen.
Voor de uitgevers is er nog weinig tijd, dus het zullen snelle leringen moeten zijn in marketing en de markt of…
De generatie nieuwe uitgevers, die het luxe verleden niet hoeft af te schudden staat klaar.

Bron(nen):   Paid Content