Wintermode: ode aan de man

De grote couturiers presenteren in Parijs de nieuwe mannenmode voor de herfst en winter van 2010-2011. Een beeld van de Parijse catwalk vind je in Knack Weekend (tweede link). 
Mannenmode staat letterlijk en figuurlijk in de schijnwerpers. Balenciaga opende een boetiek voor mannen in Parijs en Hermès in New York. De prêt-à-porter mannencollectie van Hermès, ontworpen door Véronique Nichanian, verkoopt zelfs beter dan die voor vrouwen, tot nu toe van de hand van Jean Paul Gaultier. 
De Franse ontwerper Haider Ackermann stuurde voor het eerst een paar mannelijke modellen naar Florence. De tijd dat couturiers achteloos contracten afsloten met fabrikanten van pakken, overhemden en stropdassen is voorgoed voorbij. Dior Homme beet in 2002 de spits af, onder hoede van Hedi Slimane. In het voorjaar van 2007 werd Slimane (bekend van de extreem skinny jeans) opgevolgd door de Belgische designer Kris Van Assche, die volgens het befaamde vakblad Journal du Textile nog steeds de beste mannenmodeontwerper is van het moment. 
Kenzo, Armani, Paul Smith, Louis Vuitton, Viktor & Rolf en Yves Saint Laurent konden niet achterblijven … De mannenmode is volwassen geworden! In Frankrijk ging vorig jaar 8,8 miljard euro om in de mannensector tegenover 11 miljard voor de dames. De crisis leidde voor de mannen- en de vrouwenmode tot ongeveer dezelfde omzetdaling (4,5% voor mannen, 3,5% voor vrouwen). Mannen tot 45 jaar geven evenveel of zelfs meer uit aan mode dan vrouwen, blijkt uit onderzoek van het Institut Français de la Mode (IFM). 
Dat er in de mannensector minder geld wordt verdiend, is vooral te wijten aan het snel afnemende modebewustzijn van de ouder wordende man.

Bron(nen):   Le Figaro  Knack