Stelen als kunst

Cultuur
maandag, 11 oktober 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Met zijn expositie 'Whose Coat Is That Jacket You're Wearing?', bestaande uit ongeveer 200 herenjassen die hij de afgelopen 10 jaar gestolen heeft, verheft Mike Ballard stelen tot kunst. Hij begon met dit project nadat zijn favoriete jas in een pub gestolen werd. Toen hij geen ruimte meer had om zijn verzameling op te slaan, besloot hij ze tentoon te stellen bij Walker's Tailor, een kleermakerij in London.
Is dit kunst of therapie? Ballard zegt dat hij sinds 2009 niets meer gestolen heeft, omdat hij behandeld is voor zijn 'obsessie'. Nu wil hij de rechtmatige eigenaren hun jas terug geven, zodat ze uit zijn leven verdwijnen. Maar hij ziet het wel degelijk als kunst en verwijst naar een citaat van Pablo Picasso: 'Goede artiesten kopiëren, de beste stelen'. T.S. Elliot zei iets vergelijkbaars: 'Onvolwassen dichters imiteren, grote dichters stelen'. Maar stelen grote kunstenaars of dichters jassen uit kroegen?
Volgens Ballard sluit het aan bij zijn hip hop roots waarbij ook collages gemaakt worden van samples en stijlen. De jassen ziet hij als 'een steekproef uit de bevolking van London'. De expositie kreeg als ondertitel: 'a commentary on consumerism, appropriation and art history', geïnspireerd door Duchamp, Emin, Manzoni, Marshall McLuhan en de situationisten. The Guardian concludeert: 'Not only is this guy a thieving bastard, he's a pretentious thieving bastard'. Toch vinden ze het project getuigen van de transformerende werking van kunst. Deze man heeft 200 mannen getransformeerd in 200 woedende mannen en stuurde ze zonder pardon de kou en regen in.
Nu wil Ballard zijn schuld aflossen, maar in plaats van de jassen in te leveren en zichzelf aan te geven, gebruikt hij zijn buit om furore te maken als kunstenaar. In de jassen vond hij tal van creditcards en mobiele telefoons, die het makkelijk maakten om een aantal eigenaren op te sporen, maar die laat Ballard alsnog zelf opdraven. Bovendien krijgen ze hun jas pas terug als ze kunnen bewijzen dat die hen toebehoort. Zo laat Ballard zich eerder kennen als een controlefreak dan als een transgressieve kunstenaar.
De expositie is nog te zien tot 23 oktober 2010.