Dirigenten ontleed: wat doen zij met hun handen, gezicht en ogen?

Ook al luisteren concertgangers aandachtig naar het orkest, hun ogen zijn onvermijdelijk gefixeerd op de dirigent. Maar zelfs de meest ervaren luisteraar is zich waarschijnlijk niet bewust van het  subtiele en innige verband tussen al die bewegingen van de dirigent en de muziek die de orkestleden maken. Om er achter te komen hoe dirigenten hun orkest leiden interviewde The New York Times zeven dirigenten, onder wie Valery Gergiev, voormalig chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Hoe brengen zij met hun linker en rechter hand, gezicht, ogen, longen en vooral hun hersenen een geschreven partituur tot leven?

Alan Gilbert, de dirigent van het Philharmonic, doet in een filmpje op de site van The New York Times zijn rol uit de doeken, ook al is het volgens hem moeilijk uit te leggen wat dirigeren zo bijzonder maakt en waardoor dirigeren werkt. “Het belangrijkste is dat je de muzikanten zo goed mogelijk laat spelen, hun energie gebruikt en toegankelijk bent voor hun kijk op de muziek", zegt hij. "Er is een verbinding tussen het gebaar, de fysieke aanwezigheid, het aura dat een dirigent kan projecteren, en dat wat de muzikanten produceren.”
Kijk hier voor het filmpje, gemaakt door New York University Lab.

Bron(nen):   The New York Times