Chefkoks worden gek van mensen met voedselallergie

Chefkoks bereiden met liefde hun culinaire heerlijkheden, maar dat valt tegenwoordig niet mee. De voedselallergie van de clientèle verpest menige delicatesse. ‘Soms lijkt het alsof ik twintig tafels vol patiënten heb in plaats van cliënten,’ vertellen koks in het AD.

De modegril van de zogenaamde voedselallergie blijkt hardnekkig: geen gluten, geen eieren, geen melk, geen noten, geen koolhydraten in het algemeen, zie daar als kok nog maar eens wat van te maken.

Tweesterrenkok Mario Ridder van De Zwethheul moet tegenwoordig zo veel ingrediënten schrappen en zo vaak improviseren dat hij zich regelmatig de vraag stelt: wat blijft er van mijn creatie over? ‘Een brioche zonder noten, meel en boter kun je toch eigenlijk geen brioche meer noemen?’

Ook chefkok Eric Swaghoven van sterrestaurant Valuas in Venlo ziet een duidelijke tendens. ‘Een aantal gasten heeft echt een ziekte. Maar bij veel anderen is het denk ik een modegril, veroorzaakt door sociale media als Twitter of Facebook.’

Ridder ziet de voedselallergie ook vooral als een hype. ‘Ik heb een keer voor iemand een compleet boter- en melkvrij negengangendiner moeten maken. Aan het eind daarvan werd wel een Irish coffee besteld. Toen ik zei dat het gerecht boordevol melk zat, kreeg ik als antwoord: ‘ach, ik vind dat zo lekker, wat maakt het uit’.’

Bron(nen):   AD      

11 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. AT

    Een goede vriendin van me heeft daadwerkelijk een glutenallergie en dat is erg. Al haar gewrichten doen pijn na het eten van gluten en ze kan dan amper lopen of bewegen.

    Maar het is me ook opgevallen dat het een modedingetje is. Ik ken ook genoeg mensen die dan ineens ergens gelezen hebben dat het eten van wat dan ook slecht zou zijn en ze ontwikkelen er een hele levensfilosofie omheen. Het worden totale ‘voedselmietjes’. Anderen worden dan geacht om daar maar rekening mee te houden bij het koken. Ik zou zeggen: ga lekker niet naar het restaurant of accepteer wat de chefkok met al zijn toewijding voor je maakt. Nee, klant is niet altijd koning. Dat zou hetzelfde zijn als dat ik naar een concert ga en vraag of ze Beethoven willen draaien in plaats van…tja, noem eens wat.

    • vandehoedenderand

      Bach. Bach! Altijd Bach.
      Het ergst zijn de mensen die iets terugsturen richting kookhok, omdat er een sperzieboon scheef ligt. Ik heb weleens met dergelijke lieden gedineerd. Dat is geen pretje en enigszins verontrust vraag ik me dan af wat de koks in de keuken met onze gerechten gaan doen…

      Ik heb het al vaker gezegd. Nederland is zo langzamerhand een bijzonder groot klaagland geworden. Top 10 wereldwijd, denk ik haast. Mensen zien steeds vaker niet hoe goed het hier nog steeds is, ondanks de verschillende crises.

      (in antwoord op AT)
      • marianne martens

        U heeft hier grotendeels gelijk, toch is ook bij veel mensen heden ten dagen in hun privaat leven ongerustheid over de leefomgeving. Misschien is klagen wel helemaal in onze cultuur ingebed. De Nederlanders hebben niet voor niets hard aan de Delta- werken, dijken, afsluitdijk e.a. gewerkt om de riviermond in te dammen, zodat er in plaggenhutten kon worden geleefd. Goed kort klagen, vloeken kan een opluchting zijn

        (in antwoord op vandehoedenderand)
      • AT

        Oh ja…Bach natuurlijk!

        (in antwoord op vandehoedenderand)
      • Oh_Oh_SarCastro

        Als ik op TV zie hoe die zogenaamde “top chefs” met hun personeel omgaan heb ik geen schrijntje medelijden met ze als een klant zijn of haar mening geeft over de prestaties van die zogenaamde “top chef”.

        (in antwoord op vandehoedenderand)
    • Windows 8

      “Maar het is me ook opgevallen dat het een modedingetje is. ”
      Als Southpark er een parodie van maakt, is het dat idd. (gluten makes your dick fly off ):D
      http://southpark.cc.com/full-episodes/s18e02-gluten-free-ebola

      (in antwoord op AT)
  2. RHK

    Het is opvallend dat er meer mensen lijken te zijn die een echte voedselallergie hebben. Daar moeten zij wel degelijk rekening mee houden anders gaat het fout en dat kan vervelend zijn voor de chef als zo iemand komt eten. Ik zou dan wel overleggen tot hoe ver de chef kan gaan met schrappen van ingredienten als je het gerecht persé wilt eten want je kunt niet overal aan toegeven. Iemand die werkelijk heel veel niet kan eten door die allergie zal dan niet vaak uit eten gaan.

    Zelf heb ik een voedselallergie die me al een keer op de intensive care heeft doen belanden omdat ik niet wist dat het in het gerecht zat en dat is dus iets wat ik niet meer mee wil maken want het was kantje boord. Helaas moet ik dus altijd vragen of het gerecht dat ik wil bestellen vrij is van dit product maar ik heb totnutoe nooit gevraagd of de chef speciaal voor mij iets kan maken want er is meestal een alternatief gerecht dat ik ook lust.

    Er zijn echter veel meer mensen die nergens echt allergisch voor zijn maar gewoon tegen bepaalde producten zijn of alleen maar interessant willen doen. Zij hebben een keuze en daar hoef je als chef maar 1 ding tegen te zeggen : dit is het menu, als het je niet bevalt kies je toch een ander gerecht?
    Heb je een doktersverklaring of een apothekerspaspoort waarin de allergie expliciet is vermeld dan weet je als chef dat het een echte “patient” is en die moet je echt vertellen als het product deze stof bevat. Of je het gerecht aanpast of de klant een ander gerecht laat kiezen, dat zal de chef in overleg moeten bepalen.

    • Windows 8

      “r zijn echter veel meer mensen die nergens echt allergisch voor zijn maar gewoon tegen bepaalde producten zijn”
      en hoe weet je het verschil met de echte?

      (in antwoord op RHK)

Reacties niet toegestaan