Bavaria is verbindend én kritisch in WK-reclame over ‘zakkenvullers in woestijn’: ‘Briljant gedaan’

Na de misser van Jumbo en de veilige AH-reclame over het WK, schiet Bavaria pas echt raak. In een bijna 4 minuten durende spot halen sint en de kerstman hard uit naar de 'zakkenvullers' in Qatar. Tegelijkertijd weet de bierbrouwer de verbinding te zoeken.

Sint neemt in de commercial bepaald geen blad voor de mond. Hij heeft het over de ‘omkoperij van zakkenvullers’ en spreekt van een ‘grove overtreding’ en ‘corrupt gedoe in de woestijn’. De Kerstman is het met hem eens, maar vindt ook: "Oranje kan ons toch samenbrengen? Het is toch ook ons volksfeest?” De sint wijst hem terecht: "Het is niet voor elk volk een feest.” Aan het eind volgt een lied met een boodschap: "Of je nou kijkt, of wegkijkt… laten we vooral samenblijven tijdens deze hele gekke tijden."

Retail-deskundige Paul Moers is in NOS langs de Lijn op de radio laaiend enthousiast. "Ik vind het eigenlijk briljant gedaan. Dit is een bedrijf dat gewoon keihard kritiek op Qatar durft te uiten. Ze gebruiken zelfs het woord ‘grove overtreding’. Dit is heel knap. Bavaria loopt niet van de ellende weg, ze gaan het gewoon bespreken. Dat is een heel verschil met andere commercials die we gezien hebben.”

Bavaria noemt het zelf een musical: