NRC: ‘Italiaanse Fyra gekocht omdat die het goedkoopst was’

Financiële overwegingen hebben de doorslag gegeven bij de aanschaf van de Fyra-treinen van de Italiaanse firma AnsaldoBreda. Dat blijkt uit een vertrouwelijke notitie van de Belgische spoorwegen, die in handen is van NRC Handelsblad. Daar blijkt ook dat NS geen echt snelle trein wilde kopen: te duur. De V250 van AnsaldoBreda kwam in 2004 als beste uit de bus. Tijdens de selectie, zo blijkt uit de vertrouwelijke notitie was de 'prijs per volwaardige zitplaats' het belangrijkste ‘gunningscriterium’. NS vroeg daarom niet om échte hogesnelheidstreinen, maar om materieel voor een lagere snelheid. 'Een trein die maximaal 220 kilometer per uur kon rijden, was voldoende”, zegt een ingewijde . “Waarom zou je dan duurdere treinen kopen die harder kunnen?' Volgens de bron is er 'nooit sprake geweest van het aanschaffen hsl-materieel'. NS had veel teveel betaald voor de concessie om te mogen rijden, daarom werd beknibbeld op de treinen. Tijdens de aanbesteding vroeg NS daarom om langzamer – en dus veel goedkoper – materieel, zegt een goed ingevoerde bron tegen NRC. 'Het een had met het ander te maken.'  

Bron(nen):   NRC      

5 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Anton van Haasteren

    Raar, waarom leg je dan een HSL lijn aan als er toch geen HSL treinstellen over heen hoeven????

    Het oorspronkelijke budget voor de HSL lijn was 3,4 miljard dat uiteindelijk 6,4 miljard geworden is. En dan geen HSL treinen laten rijden?

    • Anton van Haasteren

      Misschien wel aardig te bedenken dat de HSL lijn aangelegd is tijdens de gloriedagen van de bouwondernemingen, zeg maar vlak voor de bouwfraude uitkwam.

      (in antwoord op Anton van Haasteren)
  2. Dutchy

    Snap dit bericht niet echt. Als je niet een trein nodig vind die 300km/h kan rijden dan moet je die niet aanschaffen, immers alles wat een trein meer kan maar niet nodig hebt kost alleen maar meer geld.

    En logisch dat je op geld selecteert. Veel offertes opgevraagd, in de bouw dat wel en ook met Europese selecties. Ik zorgde er altijd voor dat de criteria zo opgesteld zijn dat je alleen gekwalificeerde bedrijven krijgt, waarin je vertrouwen hebt die de opdracht kunnen uitvoeren en je uiteindelijk een goed product krijgt. Als je deze criteria goed hebt opgesteld dan moet het je niet uitmaken wie de opdracht verkrijgt en kan je dus alleen op prijs selecteren.

    Klaarblijkelijk zijn de criteria slecht opgesteld of in ieder geval onvoldoende over nagedacht. Je mag, ook binnen de Europese aanbestedingsregels, best stellen dat een fabrikant ervaring moet hebben met het fabriceren met hogesnelheidstreinen en dan was de Italiaanse fabrikant al afgevallen. Maar omdat de NS heeft gesteld dat ze een eigen ontwerp wilde zijn blijkbaar veel afgevallen. Blijkt ook wel dat er maar twee fabrikanten hebben ingeschreven.

  3. Cornelis Berend

    Toch raar dat NS en die Belgen niet tot een overeenkomst zijn gekomen met het bedrijf dat al jaren lang TGVs, Thalysen en Eurstars op de rails heeft, en kozen voor een Italiaans ding dat alleen maar bestond op papier en slechts op 2/3 van de snelheid zou kunnen rijden.

  4. Vogelbeest

    Treinen waren erg nuttig toen er nog geen goed wegen en goede auto’s waren. Inmiddels is het enige écht nuttige van spoorwegen het vervoeren van zeer zware lading (ertsen, kolen, grondstoffen). De rest zou beter, flexibeler, en véél goedkoper over een (bredere) snelweg kunnen

Reacties niet toegestaan