Waarom het – financieel – niks zal worden met Facebook

Het lijkt zo logisch: Facebook heeft heel veel gebruikers, en gaat dus heel veel geld verdienen. Maar op internet is dat niet zonder meer logisch. Je kunt hele mooie bezoekcijfers hebben toch grote moeite hebben om daar geld te verdienen. Wie kijkt naar de omzetcijfers van Facebook van de afgelopen anderhalf jaar – dat zie je ook op de grafiek hieronder – ziet dat het bedrijf er amper in slaagt om de omzet per gebruiker omhoog te brengen. Die bedraagt vijf dollar (drie en halve euro) per jaar. Die omzet stijgt amper. Maar de kosten wel. Uit de omzet van de afgelopen vijf kwartalen blijkt nergens dat Facebook bezig is financieel zijn vleugels uit te slaan. De omzet stagneert. Op dit moment wordt de tegenvallende opbrengst per gebruiker nog gecompenseerd door de groei van het aantal gebruikers. Er komen nog steeds mensen bij die Facebook gebruiken. Maar dat is eindig. In de ontwikkelde landen is de groei er uit (hier en daar is er sprake van krimp) en ook de groei in de rest van de wereld is veel trager.

5 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Genuine_Defector

    Mensen willen niet betalen voor diensten die elders gratis worden aangeboden. Facebook is naar de beurs gegaan en moet dus op een gegeven moment winst gaan maken. Dat betekent dat ze producten moeten gaan aanbieden waarvoor betaald moet worden. Maar dat kan niet. Want zodra Facebook geld gaat vragen voor diensten die elders gratis zijn, stappen de gebruikers over.

    Snap sowieso niet waarom Facebook zo bijzonder is. Het zijn – in essentie – pagina’s die naar elkaar linken. Facebook is geen Microsoft, Apple, Google of Linux.

  2. kletsmajoor

    Deze cijfers zijn de realiteit. Kennelijk ligt bij sociale internetdiensten de omzet per gebruiker op dit lage niveau. Als Facebook deze realiteit accepteert kan het een prima draaiend bedrijf zijn met voldoende winst om te blijven bestaan. Het probleem is dat nog steeds veel mensen in de absurd hoge omzet- en winstschattingen geloven die voorafgaand aan de beursgang werden geprojecteerd. Maar die schattingen waren gebaseerd of vuistregels uit andere sectoren van internetbedrijven (of expres waren overdreven?). Nu blijkt dat mensen veel te veel hebben betaald voor hun aandelen Facebook en op die investering zullen ze moeten afboeken. Pech voor hun maar als je risico neemt valt het soms in je nadeel uit.

  3. Karel Kritisch

    Meer adverteerders aantrekken dus. Want Facebook is best effectief voor adverteren.

  4. John

    Luchtbellen blijven opbubbelen uit het slik van de ondergrond

Reacties niet toegestaan