Voortaan betalen voor je koffer op een chartervlucht

Vanaf 1 april 2014 moet voor ingecheckte koffers worden betaald. Tot nu toe is dat op chartervluchten altijd gratis.

Transavia is de eerste: het bedrijf heeft reisorganisaties deze week een voorstel gedaan om 7 tot 15 euro per enkele reis te heffen op ruimbagage tussen 10 en 23 kg. Elke drie kilo meer kost 20 euro. Handbagage wordt beperkt tot één stuk van maximaal 5 kg.

De nog strikt vertrouwelijke plannen zijn gisteren al in het bezit van De Telegraaf gekomen. De reiswereld is niet blij, omdat de klanten geen keuze hebben. Zij gaan vaak meer dan een week op vakantie en kunnen niet met alleen een handtas reizen.

Andere Nederlandse vakantievliegers, zoals ArkeFly en Corendon Dutch Airlines, waar koffers altijd gratis zijn, beraden zich, nu Transavia de knoop heeft doorgehakt.

10 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Ron Kersten

    Dit zal weinig waardering opleveren bij de potentiele klanten : de dienstverlening wordt steeds verder uitgekleed en het constant verder uitknijpen van de klant die geen keuze heeft lijkt veel op een verkapte prijsverhoging.
    Eerst is al de maaltijd en de koffie op de bon gegaan, nu de koffer… wat wordt de volgende melkkoe?
    Als ze lef hebben dan gaan ze volledig tranparant werken en benoemen ze alle kosten, dus

    1. zitplaats kost …
    2. kerosine p.p. kost…
    3. inchecken p.p. kost…
    4. luchthaven tax p.p. kost…
    5. taxfree verkoop aan boord kost…

    6. enz

    Daarbij moet het natuurlijk wel zo zijn dat de totaalprijs voor reizen NU (met “gratis” koffer) en STRAKS (met apart “betaalde” koffer) gelijk is en voor reizigers met handbagage zou de toekomstige prijs dus lager moeten zijn. Als de toekomstige prijs met dezelfde koffer hoger uitvalt dan is het dus gewoon een ordinaire prijsverhoging !

    • marianne martens

      wat denkt U zelf?,ws het laatste, net zoals je een namaak parel -snoer koopt, moet je het slot erbij kopen voor ongeveer dezelfde prijs!!!!!! of een koe, dan moet je de kop ook bijkopen? Het is verlakkerij van het ergste soort. Deze mensen hebben ws op de Erasmus Universiteit/ Nijenrode, een college-blok gevolgd van” Hoe kan ik de mens nog meer uitmelken en belazeren”. Uit betrouwbare kring weet ik dat de intekening bij beide instituten over-loaded was, er zijn nu wachtlijsten.

      (in antwoord op Ron Kersten)
  2. Prikker

    Een nationale boycott van Transavia lijkt de meest voor de hand liggende aktie.

  3. Jannie Ooms

    De volgende stap is natuurlijk dat de reiziger met een lichaamsgewicht hoger dan, bijvoorbeeld, 75 kilo, per extra kilo moet afrekenen.

    • marianne martens

      ja, inderdaad, een andere stap is, als je met de Gipsvlucht meegaat dat je het gips extra moet betalen of als je een zuurstoffles om je nek hebt hangen, het zuurstoffles geld in een “beursje” van de vliegtuigmaatschappij moet gooien of als je heel ernstig ziek bent dat je tijdens de vlucht een “gratis” parachute krijgt, of het 3 dubbele betalen. Trouwens Jannie, heb het vermoeden dat de gewichtsgrens 50 kilo wordt.

      (in antwoord op Jannie Ooms)
      • RhodBerth

        Ik weet niet welk beroep u heeft, maar stel, u bent schoonmaker.
        Vraagt u dan voor het schoonmaken van een villa met 9 slaapkamers, 3 badkamers en 2 keukens hetzelfde tarief als voor het schoonmaken van een studio?

        Waarom mag een bedrijf geen extra geld voor extra service vragen?

        (in antwoord op marianne martens)
        • marianne martens

          wat denkt u zelf? de kwestie is dat voorheen er 1 prijs was en nu wordt alles opgestapeld+ duurder en toch minder service.Een schoonmaker krijgt overigens per uur betaald, de gangbare norm is 15.00 euro per uur, het ligt helemaal niet aan extra service.Je personeel goed betalen en blij met ze zijn,dat zijn ze, ook overigens, helemaal niet meer bij deze V – maatschappijen.De villa schoonmaker moet meer uren maken en krijgt daardoor meer betaald, niet vanwege zijn uurloon.

          (in antwoord op RhodBerth)
  4. RhodBerth

    Lijkt me fair, je betaalt naar gebruik. Als je niks meeneemt ben je goedkoper uit, niks mis mee toch? Nu betaalt degene die met lege handen reist mee met de persoon die 2 koffers nodig heeft.

  5. nadine_v

    He? Ik vloog een half jaar geleden met Transavia en moest bijbetalen als ik een koffer meenam. Belangrijkste voordeel is dat je op de plaats van bestemming niet op je koffer hoeft te wachten en als de vlucht erdoor goedkoper is, is het ‘besparen’ ipv ‘bijbetalen’. Waarom moet ik betalen voor een dienst waar ik geen gebruik van maak?

  6. Hans_Vermeulen

    Zelf reis ik met handbagage van 10 kg voor korte trips tot 6 dagen. Heb ik altijd gedaan, ook al was een koffer inchecken in de ticketprijs inbegrepen. Zo raak ik nooit mijn bagage kwijt, mijn bagage is nooit beschadigt, ik hoef niet eerder op het vliegveld te zijn en ben altijd snel weg als we landen.

    Dat ik straks voor de extra koffer moet betalen vind ik geen probleem. Wat ik wel een probleem vind is dat het gebracht wordt dat de consument meer keuze heeft. Dat is niet zo. Het is een vorm van bedrog als ze handbagage terugbrengen naar 5kg. Ik wordt verplicht om mijn koffer dan in te checken. Waar is mijn keus dan?

Reacties niet toegestaan