Dure horloges zijn te duur

Zwitserse horloge-makers hebben het zwaar. De wijzers staan op storm, zegt de Neue Zürcher Zeitung en dat heeft alles te maken met de huidige economische situatie. Dure horloges zijn luxe en in tijden van nood loopt de omzet snel terug. Verwacht wordt dat de export met een derde deel zal afnemen.
Op de huidige internationale beurs ‘Baselworld’ is dat goed te merken. Er is minder vloerruimte verhuurd en ettelijke merken van naam lieten verstek gaan.
Verder zijn veel horlogemakers teruggekeerd op het pad van de eenvoud. Al te ingewikkelde fratsen blijven steeds vaker achterwege en op een horloge kijken om te zien hoe laat het is, is weer de core business.
Het is opvallend hoe alert de industrie reageert, omdat een nieuw ontworpen horloge dikwijls een periode van vier jaar vergt. Maar dat blijkt nu dus veel sneller te kunnen.
Zo kwam Tissot op de markt met een heus mechanisch horloge (horloge loopt zodra het beweegt, zonder batterijen), maar beduidend goedkoper dan men gewend is. Kost een mechanisch horloge al gauw tussen de 2.000 en 7.000 euro, Tissot vraagt voor een nieuw ontwerp nu een kleine 600 euro (zie tweede link).
Bij Tissot (onderdeel van Swatch) wordt bijzonder hard gewerkt en op de beurs van Bazel heeft Swatch dan ook meer ruimte opgeëist dan ooit.

Bron(nen):   Neue Zürcher Zeitung  Neue Zücher Zeitung