Dikke vrouwen, mooie kleren

Steeds meer modeketens gaan kleren maken voor dikke vrouwen. Lange tijd waren er al (lelijke) kleren te koop voor oudere dikzakken, maar nu gaat de industrie zich toeleggen op dikke jonge meiden die er modieus willen uitzien. Reden: er komen er alsmaar meer! 
Omdat de mode-industrie niet zonder inkomen kan, komen er nu ook dikke ‘topmodellen.’ De Amerikaanse winkelketen Topshop is in zee gegaan met Ms. Ditto, zangeres van de bands Gossip. Die staat nu in de advertenties te poseren alsof ze Kate Moss is. 
Kleding voor dikzakken is allang geen niche meer. Steeds opnieuw horen we uit de hoek van de gezondheidszorg dat overgewicht een probleem is en in de VS is nu al 17 prcent van de tieners te dik en te zwaar. De omzet van kleding voor dikke meiden bedroeg vorig jaar bijna 6 miljard. Het is dus een groeimarkt waarvan het einde nog niet in zicht is. 
Omdat de grote merken bij voorkeur dikke modellen kiezen die beroemd zijn (vooral uit de popmuziek, denk aan Adele), komen die vrouwen terug in bladen als Elle en zo wordt de dikzak een steeds vanzelfsprekender verschijning in de media. En op straat natuurlijk – want daar hadden we al eerder gezien dat het er steeds meer zijn.

Bron(nen):   The New York Times