Luxe-industrie gaat groen

De luxe-industrie is op grote schaal doende over te stappen op eco-spullen; de afgelopen tijd hebben zeer beroemde labels de groene vlag gehesen.
LVHM
(Moët Hennessy Louis Vuitton) participeert sinds kort in het merk Edun, een organisch kledingbedrijf – opgericht door de heer en mevrouw Bono. Een ander Frans luxemerk, PPR, stak tien miljoen euro in de productie van een documentaire over de gevolgen van ‘s mensen handelen op de natuur. Dit alles in een poging zichzelf van z’n groenste kant te laten zien en intussen de verkopen op te pompen.
Bij het warenhuis Tiffany’s hangen deze zomer foto’s van koraalgebieden in de etalage. Met de mededeling dat het bedrijf al sinds 2002 geen koralen verwerkt in haar producten. De keus om voor groen te gaan, is op de hoogste niveaus genomen.
Merken al Gucci, Yves Saint Laurent en Bottega Veneta hebben zich eerst geweldig ingespannen om een grote glamour-status te verkrijgen. Nu dat een feit is, is de eco-vriendelijke benadering een poging om de markt nog groter te maken.
Uit onderzoek is gebleken dat vooral de jongere consument bijzonder is geïnteresseerd in ‘een goede herkomst’ van artikelen. Inmiddels is er zelfs een Top-10 van luxe merken die het beste eco-bewustzijn vertegenwoordigen. Met L’Oreal op 1 en Hermès op 2.
Alle reden voor het label Ermenegildo Zegna (denk aan de pakken van Pim Fortuyn) om met "Ecotech Solar" jasjes op de markt te komen. Intussen maken veel merken plannen om geld te doneren aan allerlei goede groene doelen.
Fijn om te weten. Shoppen in de P.C. Hooftstraat en de Cornelis Schuyt is vanaf nu niet langer iets dat je voor jezelf doet – de wereld wordt er beter van.

Bron(nen):   The Wall Street Journal